Monday, January 13, 2020

Beza Hub , Switch dan Router




Beza Hub, Switch dan Router



Hub

Hub adalah satu peranti  yang digunakan untuk membuat perhubungan antara dua peranti/perkakasan (contoh komputer). Dalam maksud yang lain :

  1. Menghubungkan dan membolehkan 2 komputer atau lebih berkomunikasi (penerima dan penghantar) antara satu sama lain.
  2. Menghubungkan dan membolehkan komputer dan mesin pencetak berkomunikasi (penerima dan penghantar) antara satu sama lain.
Walaubagaimanapun Hub hanya berfungsi untuk menerima dan menghantar data (frame) ke semua port tanpa mengambil kira / tidak ambil peduli siapa penerima dan penghantar. Didalam OSI layer (7 layer), Hub beroperasi dilapisan/layer yang pertama.


  1. PC A menghantar data ke PC C.
  2. Hub akan menerima data (frame) yang telah dihantar daripada PC A dan terus menyalin dan forward ke semua port kecuali port yang menerima data (frame) tersebut.
  3. Penerima (PC B dan PC C) akan membuat pemeriksaan sendiri sama ada data (frame) yang dihantar itu adalah untuk mereka atau pun tidak. Jika untuk mereka ia akan menerima data tersebut, jika bukan ia akan mengabaikan data (frame).


Switch

Penggunaan switch adalah sama dengan Hub iaitu untuk menghubungkan rangkaian antara dua komputer atau lebih. Beza switch dengan Hub adalah ianya mempunyai kecerdikan dalam penghantaran data (frame). Switch akan merekodkan alamat penerima dan penghantar data (frame). Alamat adalah merujuk kepada MAC Address, setiap peranti/perkakasan mempunyai MAC Address yang unik dan ia dibezakan mengikut jenama pengeluar. Switch beroperasi di layer yang kedua dalam OSI.

Frame secara ringkasnya adalah data yang mengandungi maklumat MAC Address penerima dan penghantar.




Bagaimana Switch Beroperasi? Secara ringkasnya:


  1. PC A menghantar data (frame) ke PC C.
  2. Untuk pertama kali selepas switch up, ia akan menerima data (frame) dari PC A dan menghantarkan kepada semua port. Selepas itu, ia akan membentuk jadual MAC Address yang mengandungi maklumat MAC Address beserta port yang menghubungkan setiap PC.
  3. Data (frame) yang dihantar akan merujuk kepada jadual Mac Address untuk mengetahui port penerima yang sepatutnya.



Analogi Switch Beroperasi (Posmen Hantar Surat)

Surat – Data (Frame)
Rumah - PC
Alamat  – MAC Address
Lorong/Jalan - Port

Contoh dalam kehidupan seharian kita ialah seorang posmen yang baru bekerja dan ditugaskan menghantar surat di satu kawasan perumahan.

Untuk pertama kali, dia akan memahami setiap nombor rumah serta selok belok jalan di perumahan tersebut. Posmen akan menyimpan maklumat tersebut di dalam memori kepalanya atau membuat catatan nota.

Untuk tugasan penghantaran surat, pertama sekali posmen akan tengok alamat penerima.

Selepas menganalis alamat penerima, posmen akan bergerak mengikut jalan-jalan atau lorong-lorong yang menuju ke arah rumah penerima. Dia tidak perlu pergi ke setiap rumah dan bertanyakan kepada tuan rumah adakah ini alamat mereka (contoh macam mana Hub beroperasi).



Router

Sebagaimana yang kita sedia maklum, switch digunakan untuk menghubungkan antara dua peranti/perkakasan (PC) atau lebih untuk membentuk satu rangkaian.

Bagaimana pula untuk menghubungkan antara dua atau lebih rangkaian yang berbeza? Disinilah perlunya Router. Router berfungsi untuk menghubungkan rangkaian-rangkaian tersebut atau dikenali sebagai proses routing. Router beroperasi di lapisan ketiga dalam Lapisan OSI (OSI Layer).

Routing menerima dan menghantar data (packet) menggunakan alamat IP dan Rangkaian (IP and Network Address).  

Contoh :

Alamat IP - 192.168.0.1
Alamat Rangkaian – 192.168.0.0 / 24
Di dalam data packet terdapat maklumat destinasi alamat IP dan Rangkaian.




Bagaimana Router Berfungsi?Secara ringkasnya:

  1. PC A menghantar data kepada PC F
  2. Router menerima data (packet yang dihantar) dan membuat semakan di jadual routing (routing table) untuk mengenal pasti laluan destinasi paket.
  3. Setelah mengenal pasti laluan, router akan forward data paket ke destinasi melalui laluan yang telah dikenal pasti, dan jika laluan tidak ada ianya akan drop data (packet) tersebut.

Analogi Router Beroperasi




LAN – Perumahan
Host – Rumah
Router – Roundabout / bulatan
Routing Table – Signboard
Gateway – Pintu Utama



Perumahan A, B, C dan D dianggap sebagai rangkaian LAN. Terdapat 4 rangkaian iaitu A, B, C dan D.

Penghuni rumah di dalam satu perumahan yang sama boleh bergerak/mengunjungi antara satu sama lain menggunakan jalan di dalam perumahan tersebut. Contohnya penghuni A1 dan A2 boleh kunjung mengunjungi antara satu sama lain, begitu juga dengan B1 dan B2, C1 dan C2 dan D1 dan D2.

Macam mana pula jika A1 mahu mengunjungi/melawat rumah penghuni D1?

Penghuni A1 perlu keluar ke Pintu Utama A . Selepas itu, dia akan sampai di roundabout ataupun bulatan.

Apabila tiba di bulatan, penghuni A1 akan melihat signboard/papan tanda. Daripada signboard tersebut, dia akan melihat dan membuat semakan jalan yang perlu diambil untuk sampai ke perumahan D dan seterusnya ke rumah D1.

Jika tiada maklumat jalan yang perlu diambil untuk sampai ke destinasi perumahan D, penghuni A1 tidak boleh meneruskan lagi perjalanan dan akan terhenti disitu.

Sama kes untuk penghuni yang lain yang ingin melawat penghuni lain yang tinggal di luar kawasan perumahan mereka, penghuni tersebut perlu keluar ke pintu utama perumahan masing-masing, dan perlu membuat semakan di signboard untuk laluan ke destinasi yang dituju.

No comments:

Post a Comment

Virtual Private Network (VPN)

Virtual Private Network (VPN) VPN membolehkan pengguna mendapat akses ke dalam rangkaian intranet ataupun internet secara rahsia dan ...